Charta 77
Dne 13.10. 1976 byly ve Sbírce zákonů ČSSR (č. 120) zveřejněny Mezinárodní pakt o
občanských a politických právech a Mezinárodní pakt o hospodářských, sociálních a kulturních
právech , které byly jménem naší republiky podepsány v roce 1968, stvrzeny v Helsinkách roku
1975 a vstoupily u nás v platnost dnem 23. 3. 1976. Od té doby mají naši občané právo a náš stát
povinnost se jimi řídit. Svobody a práva, jež tyto pakty zaručují, jsou důležitými civilizačními
hodnotami, k nimž v dějinách směřovalo úsilí mnoha pokrokových lidí a jejichž uzákonění může
významně pomoci humánnímu rozvoji naší společnosti. Vítáme proto, že ČSSR k těmto paktům
přistoupila. Jejich zveřejnění nám ale s novou naléhavostí připomíná, kolik základních
občanských práv platí v naší zemi zatím - bohužel - jen na papíře. Zcela iluzorní je např. právo na
svobodu projevu, zaručované článkem 19 prvního paktu. Desítkám tisíc našich občanů je
znemožněno pracovat v jejich oboru jen proto, že zastávají názory odlišné od názorů oficiálních.
Jsou přitom často objektem nejrozmanitější diskriminace a šikanování ze strany úřadů i
společenských organizací; zbaveni jakékoli možnosti bránit se, stávají se prak ticky obětí
apartheidu. Statisícům dalších občanů je odpírána svoboda od strachu (preambule prvního aktu),
protože jsou nuceni žít v trvalém nebezpečí, že projevíli své názory, ztratí pracovní a jiné možnosti.
V rozporu s článkem 13 druhého paktu, zajišťujícím všem právo na vzdělání, je nesčetným
mladým lidem bráněno ve studiu jen pro jejich názory nebo dokonce pro názory jejich rodičů.
Bezpočet občanů musí žít ve strachu, že kdyby se projevili v souladu se svým přesvědčením, mohli
by být buď sami, nebo jejich děti zbaveni práva na vzdělání. Uplatnění práva Vyhledávat,
přijímat,rozšiřovat informace a myšlenky všeho druhu, bez ohledu na hranice, a ústně, písemně
nebo tiskem či prostřednictvím umění (bod 2. čl. 19 prvního paktu) je stíháno nejen mimosoudně,
ale i soudně, často pod rouškou kriminálního obvinění (jak o tom svědčí mimo jiné právě
probíhající procesy s mladými hudebníky). Svoboda veřejného projevu je potlačena centrálním
řízením všech sdělovacích pro středků i publikačních a kulturních zařízení. Žádný politický,
filozofický či vědecký názor nebo umělecký projev jen trochu se vymykající úzkému rámci
oficiální ideologie či estetiky nemůže být zveřejněn; je znemožněna veřejná kritika krizových
společenských jevů; je vyloučena možnost veřejné obrany proti nepravdivým a urážlivým
nařčením oficiální propagandy (zákonná ochrana proti útokům na čest a pověst , jednoznačně
zaručovaná článkem 17 prvního paktu, v praxi neexistuje); lživá obvinění nelze vyvrátit a marný
je každý pokus dosáhnout nápravy nebo opravy soudní cestou; v oblasti duchovní a kulturní
tvorby je vyloučena otevřená diskuse. Mnoho vědeckých a kulturních pracovníků a jiných
občanů je diskriminováno jen proto, že před lety legálně zveřejňovali či otevřeně vyslovovali
názory, které současná politická moc odsuzuje. Svoboda náboženského vyznání, důrazně
zajišťovaná článkem 18 prvního paktu, je systematicky omezována mocenskou svévolí;
oklešťováním činnosti duchovních, nad nimiž trvale visí hrozba odepření nebo ztráty státního
souhlasu s výkonem jejich funkce; existenčním i jiným postihem osob, které své náboženské
vyznání slovem či skutkem projevují; potlačováním výuky náboženství apod. Nástrojem omezení
a často i úplného potlačení řady občanských práv je systém faktického podřízení všech institucí a
organizací ve státě politickým direktivám aparátu vládnoucí strany a rozhodnutím mocensky
vlivných jednotlivců. Ústava ČSSR a ostatní zákony a právní normy neupravují ani obsah a
formu, ani tvorbu a aplikaci takových rozhodnutí: jsou převážně zákulisní,často jen ústní,
občanům vesměs neznámá a jimi nekontrolovatelná; jejich původci nezodpovídají nikomu než
sami sobě a své vlastní hierarchii, přitom však rozhodujícím způsobem ovlivňují činnost zákono
dárných i výkonných orgánů státní správy, justice, odborových, zájmových i všech ostatních
společenských organizací, jiných politických stran, podniků, závodů, ústavů, úřadů, škol a dalších
zařízení, přičemž jejich příkazy mají přednost i před zákonem. Dostanouli se organizace nebo
občané při výkladu svých práv a povinností do rozporu s direktivou, nemohou se obrátit k
nestranné instanci, protože žádná neexistuje. Tím vším jsou vážně omezena práva vyplývající z
článků 22 a 21 prvního paktu (právo sdružovat se a zákaz jakéhokoli omezení jeho výkonu) i
článku 25 (rovnost práva podílet se na vedení veřejných věcí) a článku 26 (vyloučení
diskriminace před záko nem). Tento stav také brání dělníkům a ostatním pracujícím zakládat
bez jakéhokoliv omezení odborové a jiné organizace k ochraně svých hospodářských a sociálních
zájmů a svobodně využívat práva na stávku (bod 1 čl. 8 druhého paktu). Další občanská práva,
včetně výslovného zákazu svévolného zasahování do soukromého života, do rodiny, domova nebo
korespondence (čl. 17 prvního paktu), jsou povážlivě narušována také tím, že ministerstvo vnitra
nejrůznějšími způsoby kontroluje život občanů, například odposlechem telefonů a bytů, kontrolou
pošty, osobním sledováním, domovními prohlídkami, budováním sítě informátorů z řad
obyvatelstva (získávaných často nepřípustnými hrozbami nebo naopak sliby). Často přitom
zasahuje do rozhodování zaměstnavatelů, inspiruje diskriminační akce úřadů a organizací,
ovlivňuje justiční orgány a řídíi propagandistické kampaně sdělovacích pro středků. Tato činnost
není regulována zákony, je tajná a občan se proti ní nemůže nijak bránit. V případech politicky
motivovaného trestního stíhání porušují vyšetřovací a j ustiční orgány práva obviněných a jejich
obhajoby, zaručovaná článkem 14 prvního paktu i čs. zákony. Ve věznicích se s takto
odsouzenými lidmi zachází způsobem, který porušuje lidskou důstojnost vězněných, ohrožuje
jejich zdraví a snaží se je morálně zlomit. Obecně je porušován i bod 2 článku 12 prvního paktu,
zaručující občanům právo svobodně opustit svou zemi; pod záminkou ochrany národní
bezpečnosti (bod 3) je toto právo vázáno na různé nepřípustné podmínky. Svévolně se postupuje i
při udělování vstupních víz cizím státním příslušníkům, z nichž mnozí nemohou navštívit ČSSR
například jen proto, že se pracovně či přátelsky stýkali s osobami u nás diskriminovanými.
Někteří občané - ať soukromě, na pracovišti nebo veřejně (což je prakticky možné jen v
zahraničních sdělovacích prostředcích) - na soustavné porušování lidských práv a
demokratických svobod upozorňují a dožadují se v konkrétních případech ná pravy; jejich hlasy
však zůstávají většinou bez odezvy, anebo se stávají předmětem vyšetřování. Odpovědnost za
dodržování občanských práv v zemi padá samozřejmě především na politickou a státní moc. Ale
nejen na ni. Každý nese svůj díl odpovědnosti za obecné poměry, a tedy i za dodržování uzákoně
ných paktů, které k tomu ostatně zavazují nejen vlády, ale i všechny občany. Pocit této
spoluodpovědnosti, víra ve smysl občanské angažovanosti a vůle k ní, i společná potřeba hledat její
nový a účinnější výraz přivedly nás k myšlence vytvořit CHARTU 77, jejíž vznik dnes veřejně
oznamujeme. CHARTA 77 je volné, neformální a otevřené společenství lidí různých přesvědčení,
různé víry a různých profesí, které spojuje vůle jednotlivě i společně se zasazovat o respektování
občanských a lidských práv v naší zemi i ve světě. Těch práv, která člověku přiznávají oba
uzákoněné mezinárodní pakty, Závěrečný akt helsinské konference, četné další mezinárodní
dokumenty proti válkám, násilí a sociálnímu i duchovnímu útisku, a která souhrnně vyjadřuje
Všeobecná deklarace lidských práv OSN.CHARTA 77 vyrůstá ze zázemí solidari ty a přátelství
lidí, kteří sdílejí starost o osud ideálů, s nimiž spojili a spojují svůj život a práci. CHARTA 77 není
organizací, nemá stanovy, stálé orgány a organizačně podmíněné členství. Patří k ní každý, kdo
souhlasí s její myšlenkou, účastní se její práce a podporuje ji. CHARTA 77 není základnou k
opoziční politické činnosti. Chce sloužit k obecnému zájmu jako mnohé podobné občanské
iniciativy v různých zemích na Západě i na Východě. Nechce tedy vytyčovat vlastní program
politických či společenských reforem či změn, ale vést v oblasti svého působení konstruktivní
dialog s politickou a státní mocí, zejména tím, že bude upozorňovat na různé konkrétní případy
porušování lid ských a občanských práv, připravovat jejich dokumentaci, navrhovat řešení,
předkládat různé obecnější návrhy směřující k prohlubování těchto práv a jejich záruk, působit
jako prostředník v případných konfliktních situacích, které může bezpráví vyvolat, apod. Svým
symbolickým jménem zdůrazňuje CHARTA 77, že vzniká na prahu roku, který byl prohlášen
rokem práv politických vězňůa v němž má bělehradská konference zkoumat plnění závazků z
Helsink. Jako signatáři tohoto prohlášení pověřujeme prof. dr. Jana Patočku, DrSc., dr.h.c.,
Václava Havla a prof. dr. Jiřího Hájka DrSc., úlohou mluvčích CHARTY 77. Tito mluvčí ji
plnomocně zastupují jak před státními a jiným organizacemi, tak i před naší a světovou veřejností
a svými podpisy zaručují autenticitu jejích dokumentů. V nás i v dalších občanech, kteří se připojí,
budou mít své spolupracovníky, kteří se s nimi zúčastní potřebných jednání, ujmou se dílčích
úkolů a budou s nimi sdílet veškerou odpovědnost. Věříme, že CHARTA 77 přispěje k tomu, aby v
Československu všichni občané pracovali a žili jako svobodní lidé.
Aleš Houdek